Hopp til innhold

Handlekurv

Handlekurven din er tom

Artikkel: Tidløs i Skippergata

Tidløs i Skippergata

Tidløs i Skippergata

Den tradisjonsrike klesbutikken Brødrene Johannessen har renovert lokalet, og resultatet står i stil til sortimentet.

 I en mannsalder har Brødrene Johannessen solgt herreklær i nordbyen. Selv om lokalet alltid har vært det samme, har de flere ganger renovert og vedlikeholdt butikken i takt med deres utvikling. Denne våren åpnet de igjen dørene i et nyoppusset lokale. 

– Vi er utrolig fornøyde med jobben håndverkerne og de ansatte har gjort. Vi har klart å bevare vårt uttrykk og tatt de resterende delene av butikken inn i det moderne. Med dette har vi løftet butikkens helhetlige inntrykk. Vi er veldig fornøyde med resultatet, sier daglig leder Lars A. Eriksen.

En tanke bak alt

Etter hvert som vi beveger oss gjennom den elegante herrebutikken, forstår vi hva Lars mener.

Skjortene er plassert på glassplater og er smakfullt stablet etter farge og fasong. Det er kommet opp en helt ny vegg ved utstillingsvinduet som gjør at en større del av varene får henge til utstilling. En vegg som videre tjener enda et formål – nemlig å få fram de flotte utstillingene i vinduet. Diskene har glassdisplay som framhever slipsnåler og mansjettknapper. På lekre, brune treplater er sko framvist. Det er en idé bak det meste de har foretatt seg i oppussingsprosessen. De tydelig adskilte avdelingene innbyr til å «freshe» seg opp til en hvilken som helst anledning.

– For kunden sin del har det for oss vært utrolig viktig at butikken er ukomplisert slik at kundene finner det de trenger, og det har vært en rød tråd i alt vi har gjort, forteller Lars.

Dressavdelingen – fra høytid til hverdag

Vi vandrer videre og kommer til dressavdelingen. Den er praktfull.

– Tanken bak dressavdelingen var å lage et eget miljø rundt dressene. Å kjøpe en dress er i noen tilfeller forbundet med de største begivenhetene i livet. Det er alt fra bryllup til hverdag og jobb. Det er blitt en fin avdeling som står i stil med varene våre.

I avdelingen har de samlet dressene i en delvis lukket avdeling med tre prøverom. I midten er sirkelen sluttet i den runde, grå fløyelsmatten. Der kan du stå med en flunkende ny dress og visualisere ditt neste jobbintervju, eller lukke øynene og se for deg partneren din vandre mot deg med et varmt smil.

– Det var viktig for oss å samle alt som hadde med dress å gjøre i samme avdeling. Belte, slips og bukser – alt. Før var ting litt mer spredd. Nå er dressavdelingen komplett, og derfor får vi mer tid til kundene, utdyper Lars.

 

Tidløs

Brødrene Johannessen har lange tradisjoner for herreklær, og de er kvalitetsbevisste. Gjennom dyktige fagfolk og egen systue har de også mulighet til å tilpasse det du kjøper.

Er Brødrene Johannessen tidløs?

– Vi selger klassiske herreklær, og på innkjøpssiden tenker vi at klærne ikke skal gå ut på dato. Samtidig gir systua en fleksibilitet som er uvurderlig. Forelsker du deg i en langermet skjorte, men skulle ønske at den var kortermet, fikser vi det. Om du foretrekker kinakrager framfor tradisjonelle krager, er heller ikke det et problem. Dette gjør oss tilpasningsdyktige til motebildet. Derfor er vi kanskje litt tidløse, smiler Lars.

De flyktige trendene beveger seg, og i over 70 år har klesbutikken i Skippergata vært en del av følget.

– Trender er gøy, men vi skal alltid ha en balanse hos oss. Det er viktig å vise utviklingen som skjer innen mote, men samtidig skal man også kunne stole på at man finner klassiske plagg hos oss, sier Brødrene Johannessens daglige leder.

Det som er sikkert er at Brødrene Johannessen utvikler seg i takt med sine kunder, merkevarer og ansatte. Nå har de igjen fornyet seg, og det renoverte lokalet står i aller høyeste grad i stil til sortimentet i Skippergata.

 

Read more

Bli inspirert i vår nye nettbutikk

Bli inspirert i vår nye nettbutikk

Det er 71 år siden 1949. Den gang fantes ikke broen fra fastlandet til Tromsøya. Midten av Skippergata var som «på landet» å regne. Likevel startet brødrene Harald og Fridtjof Johannessen det som s...

Les mer